Fagersta

ADR fastigheter

Nuvarande TV-, Internet -lösning

Framtida fiber-, TV-, internet -lösning

Kontakt: Jimmie Pentinen, 0735456214
Preliminär installationstart

2024-11-19

Preliminärt installationsslutförande

2024-12-03

Observera att både installationsstart och installationsslutförande är preliminära och kan komma att ändras. Vi kommer att hålla er informerade om eventuella justeringar och informera er i god tid innan arbetet startar.

Tidslinje

Nedan kan ni följa flödet på informationen som kommer att skickas hem till er baserat på ert preliminära installationsdatum.

Klicka på pilarna för att gå vidare.

8-12 veckor före installation
Ni kommer att få ett introduktionsmeddelande från er fastighetsägare som informerar om samarbetet mellan er fastighetsägare och ConnectEstate.
4-8 veckor före installation
Ni får ett meddelande från ConnectEstate som beskriver er nya fiberlösning och vad den innebär för er.
2-4 veckor före installation
En avisering från entreprenören skickas ut med detaljer om installationen samt det planerade installationsdatumet.
Efter installationen
När installationen är klar, får ni ett meddelande som bekräftar att arbetet är slutfört, samt ytterligare information från Telia om er nya tjänst.
1
2
3
4

FAQ

Vanliga frågor om Installationen

Installationen kommer att påbörjas preliminärt 2024-11-19 och pågå i 2 veckor framåt. Exakta datum meddelas 2 veckor i förväg och kan komma att revideras.

Arbetet som utförs kan variera beroende på lägenhetens förutsättningar. Målet är att placera en fibermottagare nära ett eluttag i din hall. Om det saknas ett eluttag, kommer ett sådant att installeras. Därefter dras en kabel från fibermottagaren till vardagsrummet, vilket gör att du kan använda internet och TV där.


OBS: Om fastigheten redan har ett befintligt fibernät kan fibermottagaren placeras direkt i vardagsrummet istället för i hallen.

Din fibertekniker kommer att informera dig om detta innan installationen påbörjas.

Under själva installationsarbetet kan det vara korta perioder av avbrott, men vi strävar efter att minimera dessa så mycket som möjligt. Ni kommer att informeras i förväg om eventuella planerade avbrott.

Kontakta entreprenören och förklara att du inte kan ta emot dem. Så kommer nytt förslag att erbjudas. Kontaktinformation kommer att finnas i det meddelande som entreprenören skickar ut.

Kontakta entreprenören omedelbart för att boka en ny tid. Kontaktinformation kommer att finnas i det meddelande som entreprenören skickar ut.

Frågor om byte av fiberleverantör

Byte från Stängt Fibernät till Öppet Fibernät

Ett öppet fibernät innebär att du som hyresgäst kan välja mellan flera olika tjänsteleverantörer för internet, TV och telefoni. Detta ger dig större valfrihet och möjlighet att hitta tjänster som passar dina behov och din budget.

I de flesta fallen kommer dina nuvarande tjänster migreras (flyttas) till det öppna fibernätet. Men i de flesta fall är det fördelaktigt att se över och jämföra nya alternativ, eftersom detta kan leda till ekonomiska besparingar och bättre tjänster. Din befintliga leverantör kommer även att kontakta dig om förändringen.

Om du vill fortsätta med din nuvarande leverantör, vänta på ytterligare information från dem och följ de anvisningar som ges. Du kan också kontakta din leverantör direkt för att diskutera dina framtida alternativ. Om din nuvarande leverantör inte är tillgänglig på det nya fibernätet, behöver du välja en annan leverantör.

Vad innebär bytet från ett Öppet Nät till ett annat Öppet Nät

När du byter från ett öppet nät till ett annat, kommer dina tjänster att migreras (flyttas) över till det nya fibernätet. Du har också möjlighet att se över nya alternativ från olika tjänsteleverantörer och dra nytta av konkurrensutsättningen för att hitta bättre eller billigare tjänster.
Detta gör du enklast via ConnectEstate:s hyresgästingång eller via de kontaktperson som har kommunicerats.

Du behöver inte göra något för att dina nuvarande tjänster ska migreras, men vi rekommenderar att du tar tillfället i akt att se över och jämföra nya tjänsteerbjudanden som kan passa dig bättre.

Ja, korta avbrott kan inträffa under installationen. Fiberteknikerna kommer att informera om exakta datum och tider för eventuella avbrott i god tid före installationen.

Byte till Öppen Fiber från tidigare KOAX/Kabel-TV-lösning

Ett öppet fibernät innebär att ni kan välja mellan många olika leverantörer för era internet och TV-tjänster, vilket skapar konkurrens som pressar priserna och förbättrar kvaliteten på de tjänster som erbjuds. Ni betalar endast för de tjänster ni väljer, och det finns ett brett utbud av hastigheter, TV-paket och erbjudanden.

Dina nuvarande KOAX- eller kabel-TV-lösningar kommer att ersättas med fiberbaserade tjänster. Ett datum för detta kommuniceras ut av din fastighetsägare eller ConnectEstate.
Du behöver välja en ny tjänst genom det öppna fibernätet via din befintliga eller en ny leverantör.

Var uppmärksam på vilket datum KOAX-nätet upphör i din fastighet, då detta datum kan variera även inom samma område. Det är därför viktigt att du noggrant följer de meddelanden som skickas ut om TV, internet och fiber. Om du saknar information här på hemsidan, kan du använda vårt kontaktformulär nedan eller vända dig till ConnectEstate Hyresgästsingång.  Rådfråga gärna ConnectEstate eller din nuvarande leverantör om vad du behöver tänka på gällande teknisk utrustning för din framtida användning.

Bra att veta

Informationen som vanligtvis distribueras 1-2 veckor före installationen, tydliggör de exakta datumen och tiderna då tekniker behöver tillträde till din lägenhet.
Tillträde kan ske på olika sätt beroende på fastighetens förutsättningar:

Huvudnyckel: Teknikerna kan använda en huvudnyckel för att få tillgång.

Bokning av tid: Du kan behöva boka en specifik tid för tillträde.

Lämna nyckel i tub: Du kan lämna din nyckel i en säker tub för teknikerna.

Det är viktigt att du är uppmärksam på de meddelanden som distribueras av entreprenören som fiberleverantören anlitar.

Om du får förhinder vid det utsatta datumet, kontakta entreprenörens kontaktperson direkt.

  • Rådgör alltid först med ConnectEstate innan du beställer internet eller tillvalspaket. Vanligtvis har din fastighetsägare specifika rabatter kopplade till projektet. 

  • Beställ din kostnadsfria TV-box från Telia enligt instruktionerna i meddelandet från Telia eller besök https://www.telia.se/kollektiva-tjanster/aktivera och skriv in din adress.
  • Kontakta din valda leverantörs kundservice för support och felsökning.
  • Vid större driftstörningar eller om du inte får den hjälp du behöver, kan du kontakta Telias kollektiva kundservice på 0200 43 00 00.
  • Upplever du fortfarande inte att ditt problem blir åtgärdat, eller har frågor relaterade till bytet i ditt fastighetsbestånd, kan du kontakta ConnectEstate via e-post på hyresgast@connectestate.se eller så fyller du i vårt frågeformulär nedan.  
I din lägenhet
planlosning2

Fiberdosa

Fiberdosan kommer
att installeras i er hall.

Din unika MAC-adress
placeras på din fiberdosa. 

TV-leverantör

Välj grund TV från Telia eller
någon annan leverantör.

Internet (router)

Välj valfri internetleverantör.

Fibermottagare

Router (Röd)

här ansluter du en router
(om du vill använda en sådan),
eller din dator direkt. 

Digital IPTV-box (gul)

Här ansluter du din digitalbox
för tv. Om du vill använda
flera digitalboxar kopplar du
in en tv-switch här. 

Telefonadapter (grön)

Här kopplar du in den
utrustning du använder för
bredbandstelefoni. 

Framtida Tjänster (blå)

En del tjänsteleverantörer
säljer paketlösningar med
utrustning som ska anslutas
på annat sätt än ovan. Ta
därför alltid kontakt med
din tjänsteleverantör och
följ anvisade instruktioner
för att ansluta och aktivera
din utrustning. 

Om du till exempel har anslutit kabeln i LAN 1-porten kommer

LAN 1-lampan att lysa (eller blinka):

Orange sken = du är ansluten med max 100 Mbit/s.

Grönt sken = är du ansluten med max 1000 Mbit/s

LAN 5/WAN TP lyser = du har kopplat in din HES-3106-PLUS till ett

LAN-nätverksuttag.

OBS! Låt utrustningen stå på. Medieomvandlaren måste alltid stå påslagen, POWER- och STATUS-lampan ska lysa grönt.

STATUS-lampan lyser orange under uppstart. Fungerar inte dina tjänster samtidigt som STATUS-lampan lyser orange under en längre tid (flera minuter) skall du kontakta den tjänsteleverantör där du beställt bredband ifrån.

Medieomvandlaren är en box som omvandlar fiberns optiska signal till den elektroniska signal som gör det möjligt att ansluta datainformationen till tv, bredband och telefoni.

Frågeformulär

Kontakta ConnectEstate

info@connectestate.se